Bekkenpijn

Wat is bekkenpijn?

De meeste mensen ervaren bij bekkenpijn een continue, vaak intense pijn in en rond het bekkengebied. De pijn kan uitstralen naar de benen of hoger in de rug of zelfs naar de nek. De pijn kan van plaats en sterkte wisselen. Ook kan het zijn dat het lijkt alsof je lichaam niet meer goed weet hoe een beweging gemaakt moet worden.

Hoe ontstaat bekkenpijn?

Bekkenpijn ontstaat meestal tijdens of na de zwangerschap, maar komt soms ook voor zonder dat er sprake is van een zwangerschap. Tijdens de zwangerschap is het bekken beweeglijker. Dit is een heel nuttige aanpassing van het lichaam om de geboorte van het kind te vergemakkelijken en geeft in principe geen pijnklachten. Soms echter gebeurt het dat de bekkenbotten in zeer geringe mate verschuiven ten opzichte van elkaar en daardoor een andere positie innemen. Deze ontsporing zorgt voor een verstoord spier- en gewrichtsgevoel. Bij het onbewust corrigeren van deze bekkenstand worden daardoor de verkeerde spieren aangespannen. De ‘vreemde stand’ van het bekken veroorzaakt pijn en verstoort de normale bewegingen. De gewone dagelijkse bewegingen worden opeens moeilijk en pijnlijk.

Wat zijn de verschijnselen van bekkenpijn?

• Pijn middenvoor in het bekken (op of rond het schaambeen). Deze pijn kan uitstralen langs de binnenkant van het bovenbeen, naar de lies, of de schede.
  • Pijn links en/of rechts onder in de rug ter hoogte van de twee kuiltjes. Deze pijn kan uitstralen over de hele bil, naar de lies, de achterzijde van het bovenbeen en soms ook het onderbeen.
  • Pijn rond de stuit (het laagste punt midden onder in de rug). De pijn neemt vaak toe bij vermoeidheid en bij bepaalde bewegingen zoals bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed, fietsen op een hobbelige weg, hardlopen of andere schokkerige bewegingen.
  • ‘Startpijn’: pijn bij het starten van een beweging zoals opstaan uit een stoel.
  • Sneller moe bij langer staan en slenteren.

Wat kan een oefentherapeut voor je betekenen?

De oefentherapeut van M’Praktijk behandelt bekkenpijn gebaseerd op de oefenmethode Cecile Röst. Met oefeningen werk je aan herstel van de symmetrie en de stabiliteit van het bekken. Hierdoor krijg je de controle over het bekken weer terug. Ook krijg je adviezen voor het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Zo leer je bewegen met zo weinig mogelijk extra belasting van het bekken.