Hernia (HNP)

Wat is een hernia?

Een hernia is een uitstulping van een tussenwervelschijf (discus) die drukt tegen de zenuwwortel. Dit kan voorkomen in de lage rug maar ook in de nek.

Hoe ontstaat een hernia?

Van het ontstaan van een hernia zijn meerdere oorzaken bekend:

• een aangeboren zwakte van het discusweefsel (meer dan 50% van alle gevallen)
  • een beenlengteverschil
  • een plotselinge draaibeweging van de romp
  • vertillen en/of verschuiven
  • gebrek aan beweging en langdurig zitten
  • een slechte spierconditie

Wat zijn de verschijnselen van een hernia in de lage rug?

Een hernia kan pijn in één been geven die doortrekt tot in het onderbeen, soms tot in de voet. De pijn in het been is scherp. Bepaalde houdingen of bewegingen, maar ook hoesten, niezen of persen, kunnen de uitstralende pijn oproepen of versterken.

De meeste mensen met een hernia hebben ook pijn in de onderrug. Soms is er krachtverlies in het been of een gevoel alsof het been slaapt.

Wat zijn de verschijnselen van een hernia in de nek?

Een hernia in de nek kan uitstralende pijn in de arm veroorzaken. De arm kan prikkelend of gevoelloos aanvoelen. Het is mogelijk dat er krachtverlies optreedt in de hand of arm. Soms gaan deze klachten gepaard met hoofdpijn of pijn in het nek- en schoudergebied.

Wat kan een oefentherapeut voor je betekenen?

Klachten als uitstraling in het been of de arm, kunnen door het doen van bepaalde oefeningen afnemen. Je leert belasting op de tussenwervelschijf tijdens dagelijkse handelingen verlagen en daarmee de druk op de zenuw te verminderen. Belangrijk is een goede houding en een sterk spierkorset om klachten in de toekomst te voorkomen. Na een herniaoperatie kan de oefentherapeut je helpen met revalideren. Door middel van adviezen en oefeningen kun je je dagelijks leven snel weer oppakken.